tisdag 21 april 2015

Betala för att ha pengarna på kontot?

'Betala för att ha pengarna på kontot?'

Vi har fått minusränta i Sverige. Reporäntan är just nu
-0,1%. Det är såklart anmärkningsvärt ur ett historiskt
perspektiv, inte minst med tanke på att räntan spås vara under
0 fram till nästa hst någon gång. Efter nollräntebeskedet
så är jag dock luttrad och frvånas inte direkt
längre.Frågan jag fokuserar på är istället vad som
händer med mina - och alla sparares - pengar på grund av
minusräntan? Svaret jag har kommit fram till är: Frmodligen
nästan ingenting, jämfrt med nollränta.Skulle minusräntan
slå igenom i alla led och stanna under noll en längre tid så
borde bland annat fljande hända fr oss sparare på den
privatekonomiska sidan:Trevligt...* CSN skulle betala pengar till alla oss med
studielån, istället fr att vi betalade ränta till dem.
Räntan beräknas på ett genomsnitt av statens
upplåningskostnad de tre senaste åren. CSN-räntan fr 2015
är redan nu 1%.* Bolånetagare skulle dels få betalt av banken,
men även få betala fr ränteavdraget till staten. Speciellt
mycket pengar skulle personer som arbetar på bank med
frmånslån få.* Schablonbeskattade kontoformer såsom
pensionskonton, kapitalfrsäkringar och ISK skulle generera pengar
istället fr att kosta avkastningsskatt. Det skulle frmodligen bli lite av
en sport att generera ett så stort beskattningsunderlag som mjligt, till
exempel genom att fra ver och ta ut pengar från ett kreditkonto upprepade
gånger i kapitalfrsäkringar där insättningar men inte uttag
påverkar underlaget.Mindre trevligt...* Vi skulle få betala fr att
ha lnepengarna på bankkontot. Och sparpengarna på sparkontot.I
praktiken tror jag att merparten av de positiva effekterna kommer frhindras
genom lag- och policyändringar. En enligt mig rimlig justering av
beskattningen fr schablonbeskattade kontoformer är att minusränta
räknas som 0%.Att betala fr att ha pengar på kontot däremot, det
gr jag redan. Jag betalar 25 kr i månaden till min storbank fr deras
"enkla vardagen"-paket. Fr detta får jag privatkonton fr lpande
transaktioner, "enkla sparkontot" fr buffertspar, internetbank, VISA-kort och
support. Värt att nämna att räntan sedan i november 2014 är
0% på både "enkla sparkontot" och "privatkontot". Det är
alltså ingen skillnad mellan dessa.Om det blir ytterligare avgifter
så tänker jag mig att en avgift i kronor läggs på varje
konto, snarare än att man får betala en procentsats på
innehavet på kontot. Fr min del skulle det innebära att jag
frmodligen får ta bort ett par konton då jag har flera olika
buffertkonton.Sedan innan årsskiftet har jag funderat på hur jag ska
gra med mitt räntesparande. Räntorna på mina så kallade
hgräntekonton har successivt sänkts och ligger som bäst strax ver
1%. Visserligen vill jag ha mitt räntesparande säkrat, men så
dålig avkastning är ljlig.Lsningen blev att ppna ett ISK fr enbart
räntespar. I det har jag räntefonder. Facit efter två
månaders test blev till ISK:s frdel.Jag fick under en månad strax
ver 180 kr i ränta efter skatt på ett sparkonto. Samma kapital
genererade under mindre än en månad 450 kr i avkastning från
Spiltan Räntefond Sverige. Avkastningsskatten ser ut att bli lite mer
än hälften jämfrt med vanlig kapitalvinstskatt på
ränta under ett helår (SEB har en bra skattesnurra).//Finanskvinnan

Nytt inlägg
http://feedproxy.google.com/~r/FinanskvinnansFunderingar/~3/0rqSXPNbxcM/betala-for-att-ha-pengarna-pa-kontot.html