torsdag 13 januari 2011

MLM - Nätverksmarknadsföring

Vanligtvis så är MLM eller Nätverksmarknadsföring förknippat med en startavgift för att man bland annat ska få erhålla rätten att marknadsföra MLM företagets produkter eller tjänster. Det ska också tilläggas att man då också mottager produkter från MLM företaget.

När man sedan rekryterar nya medlemmar till MLM företaget så tjänar man som regel en procentsats av de nya medlemmarnas startavgifter och dess framtida försäljning och konsumtion av MLM företagets produkter. Observera dock att MLM ej ska förknippas med pyramidspel där det endast är pengar som omsätts, dvs., det finns ingen riktiga vara eller tjänst.

Tanken är helt enkelt att MLM företaget belönar medlemmarna genom att betala dem bonusar när de rekryterar nya medlemmar som använder företagets produkter. På detta sätt så skaffar sig MLM företaget nya medlemmar som i sin tur är ute och gör reklam för företaget och i gengäld erbjuds chansen att bygga upp en återkommande passiv inkomst.

I klarspråk, så kommer vanligtvis denna återkommande inkomst från två huvudsakliga områden:
  • Bonusar för att rekrytera nya medlemmar till företaget som i sin tur rekryterar nya medlemmar.
  • En procentdel av din organisations månatliga produkt omsättning.
Även om alla människor ej har samma förutsättningar för att lyckas med MLM på grund av olika faktorer som säljtalang, drivkraft, initialt startkapital, självförtroende, timing, etc, så är själva grundidén med MLM/Nätverksmarknadsföring faktiskt väldigt rättvis då samtliga medlemmar endast tjänar pengar i samma antal nivåer.

Det vill säga, även om det finns andra personer ovanför dig i organisationen så kan faktiskt du tjäna mycket mer pengar än dom då det finns en brytpunkt på hur djupt ner i organisationen som man kan tjäna pengar... Så om MLM företagets kompensationsplan exempelvis erbjuder medlemmarna att tjäna pengar i 7 nivåer ner så kan alltså produktomsättningen på dina 7 nivåer vara mycket större än för de personerna ovanför dig (Uplines).